vineri, 5 decembrie 2008

coltul de publicitate...partea a14-a

Până nu semnezi un contract „clar” cu clientul, nu te apuca să îi spui cât de tare îl iubeşti.

Nu te apuca să lucrezi pentru client, te rog eu, decât în momentul în care ai semnat un contract pentru proiectul pe care îl doreşte! E clar că, dacă te rog tocmai eu, ar trebuie să îţi pese undeva la trei metri mai la stânga; de fapt, fă-o pentru tine! Dacă nu s-ar face atât de multă muncă neplătită pentru clienţi, viaţa în publicitate ar fi mai bună.

Să ne înţelegem! Una este munca de pitch, în care trebuie să câştigi clientul, şi alta este munca pe care o faci înainte ca el să semneze un contract cu tine. În primul rând e o chestiune de onoare şi de siguranţă, pentru amble părţi. Siguranţă, mai întâi, a faptului că preţul distracţiei a fost înţeles de către client, a priceput în cât timp va primi, ce va primi şi ce se întâmplă dacă părţile nu îşi respectă îndatoririle (plus alte lucruri date de diferitele contexte care apar).

Da! Te-ar mira câţi clienţi din lumea asta mică nu “înţeleg” care sunt sumele pe care trebuie să le vireze în contul agenţiei. De obicei sunt de acord cu fee-urile de agenţie şi cu preţurile materialelor, ca mai apoi, în momentul în care li se pare că şi ei puteau veni cu ideea X, ajung la concluzia că plătesc prea mult. Rezultatele departamentului sau ale agenţiei de creaţie sunt de multe ori aparent simple deşi procesul în sine este unul extrem de anevoios şi de complex. Numai cu ani de experienţă în spate poţi să spui simplu şi cu efect, repet cu efect, ceea ce este cel mai bine pentru produsul, compania sau serviciul respectiv.

Stimaţi clienţi, nu vă enervaţi că plătiţi cincizeci de mii de euro pentru o idee creativă pe care aveţi impresia că şi voi aţi fi “putut-o” găsi. Ideea e doar începutul „distracţiei”. Partea de implementare este deasemenea extrem de grea şi de complexă. Pentru o idee creativă „adevărată”, o agenţie munceşte şi trei luni să o găsească. Zeci de persoane se enervează, plâng şi muşcă pixurile de nervi până o găsesc. Aceste persoane, pe lângă faptul că învaţă cât se poate de mult despre afacerea sau serviciul clientului, trebuie să ştie de toate din toate domeniile. E mult mai greu decât pare. Încercaţi, vă rog, măcar o dată!

Niciun comentariu: