luni, 24 noiembrie 2008

coltul de publicitate...partea a9-a

Agenţia „papă” bani, nu fiţe şi idei creative neacceptate de client.

Ca membru al unei agenţii de publicitate, trebuie să ţii minte mai întâi acest lucru şi abia apoi regulile de convieţuire cu colegii tăi.

Majoritatea deciziilor şefului de agenţie sau directorului general sunt luate astfel încât şi mâine să existe agenţia. Asta în cazul în care se respectă ipoteza că acea persoană nu vede în agenţie o fabrică de publicitate. Un şef de agenţie „normal la cap” înţelege perfect trei lucruri:

1. agenţia este doar un SRL „chel” fără echipa sa;

2. dacă agenţia face bani şi prosperă, toată echipa trebuie să prospere;

3. proiectele trebuie să mulţumească clientul în principal şi secundar orgoliul agenţiei.

În viaţa ta vei avea parte de cel puţin o decizie care să ţi se pară împotriva bunului mers al agenţiei. Decizie în legătură cu propunerile care se trimit clientului sau poate în legătură cu altceva. Atâta timp cât nu eşti şeful agenţiei sau directorul de creaţie nu prea ai ce comenta. Decât să te enervezi fără rost, nu uita că trebuie să ai încredere în experienţa şefilor tăi şi mai ales canalizeză-ţi energia în a înţelege de ce s-a luat decizia respectivă. Întotdeauna există un motiv şi poate că nu de fiecare dată cineva are timp să te ţină la curent în legătură cu motivele care duc la luarea deciziilor.

Încearcă să înţelegi şi să gândeşti în spiritul agenţiei. Acest „spirit” este cât se poate de real. Până nu înţelegi ce înseamnă nu are rost să te minţi sau să ai impresia că faci parte din echipă.

Nu am ştiut niciodată cum să explic foarte clar colegilor mei ce înseamnă acest “spirit”. Ba chiar, la un moment dat, existau dezbateri aprinse în agenţie cum că, de fapt, este o invenţie menită să enerveze pe cei care nu înţelegeau despre ce este vorba. Ei bine, spirit, stil sau personalitate, este cam acelaşi lucru. Ideea principală este să gândeşti, să trăieşti şi să mănânci agenţia pe pâine. Munca într-o agenţie de publicitate normală nu este o corvoadă decât dacă nu te potriveşti meseriei. Dacă îţi place şi ţi se potriveşte atât munca, cât şi agenţia, vei aştepta şi accepta fiecare provocare şi vei savura fiecare minut din agenţie. Nu e uşor, în schimb viaţa în publicitate este extrem de satisfăcătoare, în principal datorită echipei şi colegilor tăi. Nimeni nu-şi permite într-o agenţie să nu îşi facă treaba sau să nu ajute dezinteresat pe acei ce au nevoie de ajutor. Asta nu înseamnă că cineva îţi va face treaba, ci pur şi simplu că vei găsi întotdeauna un coleg care să te sprijine. Pe bune!

Aşadar, fii atent, poate că acest termen nu există în agenţia ta, dar cu siguranţă acest spirit există sub o formă sau alta. Încearcă să îţi imaginezi o situaţie în care eşti nou într-o echipă şi nu înţelegi glumele de grup, care fac referire la situaţii şi experienţe comune ale acelei echipe pe care tu nu o cunoşti. Ceva de genul, dar bineînţeles mai tehnic. Cască ochii, ascultă tot, citeşte şi învaţă tot ce prinzi despre agenţie, astfel încât să te poţi integra cu succes. Din păcate, dacă nu te integrezi, agenţia te va exclude din instinct. Într-o agenţie nu poţi fi singuratic sau retras. Trebuie să participi la viaţa agenţiei, fără să fii neapărat efervescent. Trebuie, pur şi simplu, să te implici fără să îţi fie ruşine sau teamă să o faci. Respectă-i pe toţi şi respectă munca pe care au făcut-o. Nu există aroganţă, nu există lăudăroşenie, nu există modestie, nu există bisericuţe, nu există decât încredere şi sinceritate maximă. Restul vine mâncând... publicitate.

Niciun comentariu: