vineri, 12 decembrie 2008

Coltul de publicitate...partea 15-a

Într-o agenţie, cel mai greu departament de condus, de administrat şi de creat este departamentul de creaţie. Acesta e cel mai valoros şi cel care aduce premiile şi banii în agenţie.

Dificultatea începe de la faptul că oamenii „creativi-publicitar” sunt foarte greu de găsit. Asta o ştie cam orice director de creaţie, căci oamenii creativi sunt şi rari.

În momentul în care vrei să începi o agenţie de publicitate cu departament de creaţie sau o agenţie de creaţie, nu ai cum, în mod normal, să începi fără să ai măcar un om de creaţie în adevăratul sens al cuvântului şi în direcţia potrivită, adică a publicităţii. Sunt sigur că există şi altfel de creativitate şi de aceea fac această completare.

Persoana creativă în publicitate este atât de specială, atât de inteligentă, atât de genială şi atât de nebună, încât de aici derivă un al doilea motiv al dificultăţii gestionării şi creării unui departament de creaţie. Oamenii creativi, datorită „nebunelii”, sunt greu de controlat. O soluţie este ca „nebunia” să se potrivească grupului deja creat sau directorului de creaţie. Dacă pui doi oameni geniali care nu se înţeleg, nu numai că ies scântei, dar se şi „omoară”. Unul din contextele care atenuează această ipoteză este ca amândouă geniile să se respecte reciproc. Mă refer la un respect colegial, care are loc măcar în cadrul agenţiei.

Ca director de creaţie ai două variante evidente prin care să îţi dotezi echipa de creaţie cu copywriteri şi artdirectori de calitate care să te ajute real şi să nu te încurce. Fie angajezi juniori pe care să îi formezi, fie furi/angajezi oameni din alte agenţii. Cu tot riscul, am preferat, mai totdeauna, prima variantă. Mă voi feri cât pot de a doua variantă pentru că îmi este extrem de frică de mercenari. Deşi există şi contexte fericite; atunci când oamenii pleacă dintr-o agenţie din cauze obiective şi de bun simţ. Asta nu mă face să înclin decât forţat de împrejurări înspre aceştia şi numai dacă dau dovadă de extrem de multă compatibilitate cu echipa deja prezentă.

Ca să creşti oameni de la zero în departamentul de creaţie ai nevoie de aproape doi ani ca echipa să îţi fie brici. Nu vorbesc ca ei, ca individualităţi să fie brici, ci întreg departamentul să lucreze împreună aşa cum trebuie. Iar aceşti doi ani sunt doar doi dacă echipa are ce să lucreze. În publicitate, marketing şi design grafic, precum şi toate celelalte ramuri ale comunicării, creativitatea cultivată, cerebrală se dobândeşte prin multă muncă şi proiecte acumulate. Bineînţeles că contează şi creativitatea nativă dar aceasta nu este suficientă. Este într-adevăr obligatorie dar nu suficientă.

Pentru a găsi oameni creativi publicitar una dintre variantele neortodoxe este crearea de concursuri „în masă” (gen Mentorship-ul de la McCann) pe parcursul cărora şi cu puţin timp investit din partea ta, ca agenţie, poţi să găseşti adevărate „oaze” de creativitate.

Niciun comentariu: